Hoe werkt VoIP telefonie via een modem?
VoIP telefonie kent talloze handige en waardevolle functies en mogelijkheden. Het zou zonde zijn dat je niet volledig gebruik zou maken van de functionaliteiten. Dit kan het geval zijn als je niet beschikt over passende apparatuur, waaronder een compatibel VoIP modem. Maar waarom zou jij een VoIP modem willen hebben?
Nou, om te kunnen bellen met VoIP via je internet is het noodzakelijk dat je modem en router begrijpen dat er VoIP verkeer over de internetlijn gaat. Ja, het klinkt een beetje zweverig, maar geluid wordt namelijk omgezet in data die via de internetverbinding wordt verzonden met hulp van je VoIP modem.
Deze VoIP modems beschikken (meestal) over een telefoonaansluiting (VDSL2/ADSL2). Indien je gebruik maakt van ADSL2/VDSL2, wordt de telefoon wordt aangesloten op het modem in plaats van op de PTT-stekkerdoos, het modem zelf wordt wel aangesloten op die stekkerdoos. Dat is het. Tijdens de gesprekken merk je niet dat je via de breedbandverbinding belt. Indien je beschikt over glasvezel, wordt de telefoon aangesloten op het glasvezel modem in de meterkast. Ik had er graag meer over willen vertellen, maar meer is het niet.
Waarom zou jij er een willen?
Deze VoIP modems zijn dus 100% compatibel voor VoIP telefonie. Aangezien VoIP telefonie talloze mogelijkheden kent, moet de VoIP modem ook wat functies in huis hebben. Wat zijn deze extra functies dan?
Super beveiliging
In een tijdperk dat alles over het internet gaat, moeten we niet hebben dat onze informatie zo voor het oprapen ligt, toch? Een goede beveiliging is van essentieel belang voor jouw bedrijf en jouw klanten.
Dankzij de content security management functie van veel VoIP modems wordt er getimmerd aan de beveiliging van het netwerk van jouw onderneming. Zo worden er verschillende mechanismen ingebouwd om misbruik van internettoegang tegen te gaan. De ingebouwde firewalls en DDoS defense dragen hier een bijdrage aan. Zo ben je verzekert van een goede beveiliging van het netwerk van je onderneming en de gegevens.
Gebruiksmanagement
Wil je het gebruik van internet eenvoudig beheren? Dat kan bij VoIP telefonie door gebruik te maken van de functie van user management. Mogen kinderen, werknemers of gasten bijvoorbeeld maar een bepaalde tijd op het internet of mag er in bepaalde omgevingen slechts een bepaalde hoeveelheid data worden verbruikt, dan is dit eenvoudig in te stellen.
Lijkt het je interessant om deze functies van VoIP telefonie en extra beveiligingsopties te implementeren in je onderneming voor extra zekerheid en vertrouwen? Kijk dan hier naar de diverse VoIP modems die jou hierbij kunnen helpen!