In dit artikel vertellen wij je waar je op moet letten met het vergelijken van een VoIP offertes. De antwoorden op deze vragen zullen je niet alleen helpen met het vergelijken van VoIP offertes maar ook met het volledig in kaart brengen van je telefonie. Laten we starten om jouw telefonie te optimaliseren.
Door: Jordy Reijn
Updated: 8 april 2022
VoIP offerte vergelijken vraag 1
Hoeveel nummers ga ik gebruiken?
Het eerste waar je op moet letten bij het aanvragen een VoIP offerte is hoeveel nummers je wilt gaan gebruiken. Bij de traditionele telefonie heeft elke locatie of collega een uniek telefoonnummer nodig. Met VoIP telefonie is dit niet meer nodig. Je kunt één nummer gebruiken of honderd nummers, afhankelijk van de behoefte van de onderneming. Het is dus belangrijk om erachter te komen hoeveel nummers je wilt gaan gebruiken.
Bij de telefoonnummers kun je onderscheid maken in twee typen nummers; algemene nummers en directe doorkiesnummers. Daarnaast is het ook belangrijk te weten hoeveel nummers je tot jouw beschikking hebt. Dus hoeveel algemene nummers en hoeveel directe doorkiesnummers.
Voor de offerte is het belangrijk om te weten of de algemene nummer opeenvolgend zijn of niet, dit kan verschil maken in de prijs (wil je extra nieuwe nummers of heb je voldoende aan de huidige nummers).
VoIP offerte vergelijken vraag 2
Wat voor nummer(s) ga ik gebruiken?
In de vorige vraag ben je erachter gekomen of je nieuwe nummers nodig hebt. Is het antwoord ja? Dan kun je jezelf de volgende vraag stellen: wat voor nummer(s) wil ik gaan gebruiken? Afhankelijk van je businessmodel en branding kun je kiezen voor een betrouwbaar regionaal nummer (bijvoorbeeld 020) of juist voor de grote corporate uitstraling met een landelijk nummer (bijvoorbeeld 085). Daarnaast zijn er tal van andere mogelijkheden. VOIPZeker biedt vele mogelijkheden en heeft voor elke onderneming een schikkende oplossing.
VoIP offerte vergelijken vraag 3
Hoeveel gebruikers gaan gebruikmaken van de telefonie?
Bij VoIP telefonie wordt elk persoon die de telefoon gebruikt een gebruiker genoemd. Om erachter te komen hoeveel gebruikers je nodig hebt, ga je inventariseren wie er allemaal moeten kunnen bellen. Laten we als voorbeeld het fictieve bedrijf “Kinderopvang De Blije Zebra” nemen. Eigenaar Manon heeft 4 personen in dienst. Slechts 2 personen maken gebruik van VoIP telefonie. Manon zelf wil ook gebruik maken van de telefonie. Dan heb je dus 3 gebruikers nodig.
“De ondersteuning is geweldig! Na een begeleiding van VOIPZeker kan ik nu optimaal genieten van mijn VoIP telefonie. – Manon”
VoIP offerte vergelijken vraag 4
Hoeveel toestellen gebruikt iedere gebruiker afzonderlijk?
Oke nu heb je dus het aantal gebruikers geïnventariseerd. Tijd voor de volgende stap. Bij VoIP telefonie kan je gebruik maken van meerdere toestellen. Dus elke gebruiker kan gebruikmaken van bijvoorbeeld mobiel, desktop én een vast toestel. Het is dus mogelijk om als gebruiker meerdere apparaten te hebben. Het gebruik van zo’n extra toestel wordt een uitbreiding extensie genoemd.
Laten we nog eens het voorbeeld erbij halen van de kinderopvang De Blije Zebra. Twee dames willen gebruik gaan maken VoIP telefonie. Ze gebruiken allebei een mobiel. Daarnaast willen zij ook kunnen bellen als ze achter de laptop zitten. Dit betekent dus dat alle twee de werknemers twee uitbreidingen nodig hebben. Eigenaar Manon gebruikt zelf haar mobiel, laptop én het vaste toestel op haar bureau. Manon heeft dus 1 gebruiker en 3 uitbreidingen extensies nodig.
VoIP offerte vergelijken vraag 5
Hoeveel minuten heb ik nodig?
Het gaat super goed! Je bent er bijna. We gaan nu kijken naar de belminuten. Bij VOIPZeker krijgt elke gebruiker 1500 minuten. Dat is dus meer dan 8 uur per gebruiker! Als je bijvoorbeeld 5 gebruikers afneemt stapelen deze uren zich gewoon op. Bij 5 gebruikers zou je dus elke maand meer dan 40 uur kunnen bellen. Wordt er toch meer gebeld binnen jouw onderneming? Dan is het goed om je af te vragen hoeveel jouw onderneming gemiddeld belt. Dit kun je opvragen bij je telefoonprovider. Ben je al klant van VOIPZeker dan kan jij die informatie terugvinden in jouw portaal. (VOIPZeker portaal)
VoIP offerte vergelijken vraag 6
Welke functies ga ik gebruiken?
Wanneer je VoIP telefonie aanschaft bij VOIPZeker, kun je genieten van meer dan 25 premium functies. Naast de functies zoals aanwezigheid (Busy Lamps), voicemail, telefoonboeken, zijn er veel extra functies die, wanneer je deze effectief gebruikt, ongelooflijke resultaten kunnen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan automatische openingstijden, CRM integratie, smart IVR. (Klik hier voor de hele lijst premium functies). Het is dus belangrijk vooraf goed de behoeftes van jouw onderneming te inventariseren. Kom je er toch niet uit? Maak je geen zorgen. Bij VOIPZeker staan de accountmanagers klaar om je te helpen de juiste functies in te zetten zodat jij optimaal kunt genieten van VoIP telefonie.