Nu het grootste deel van Nederland nog steeds thuiswerkt is het een gewoonwording om te chatten, te e-mailen en virtuele vergaderingen te houden. Doorbeek deze natuurlijke manier van communiceren en pak weer de telefoon op. Bellen tijdens social distancing is géén last, maar juist een kans om potentiële klanten binnen te halen en een relatie op te bouwen.
Bellen is onmisbaar in ons dagelijks leven, maar er zijn genoeg mensen die een hekel hebben aan telefoontjes. Voor deze mensen waren ze waarschijnlijk tijdrovend en inefficiënt. “Waarom kun je me niet gewoon een e-mail sturen?”
Vandaag met alle hectiek vanwege het coronavirus weet men hopelijk beter. De telefoon is géén last, maar juist een kans! Om een relatie tot bloei te laten komen, moet je meer doen dan chatten en e-mailen; je moet elkaars stem horen.
Beter beoordelen met een telefoongesprek tijdens social distancing
Je moet horen waar de potentiële klant onzeker over is en waar de persoon naar op zoek is. Je moet horen waar ze op reageren en wanneer de toonhoogte veranderd. Ook moet je horen waar ze passie over uiten wanneer hun spraak sneller gaat of zonder pauze doorgaat. Bovendien kan zelfs stilte erg veel ‘zeggen’! Deze belangrijke aanwijzingen kunnen moeilijk te achterhalen zijn wanneer je chat of contact hebt via de e-mail. Toch is het juist dit vermogen om zowel gevoel als gevoeligheid te herkennen waardoor je samen een band opbouwt. Zonder sentiment zijn mensen net robots.
Deze waarheid is vooral belangrijk in ons nieuwe manier van online communiceren tijdens de corona uitbraak. Simpel gezegd, als je wilt slagen op de (thuis)werkplek van morgen, dan moet je het telefoongesprek vandaag beheersen. De beste communicatie met social distancing is en blijft bellen.
Beperking van e-mail en chatten
Wij hebben net uitgelegd hoe je aan de hand van een telefoongesprek iemand kunt beoordelen, maar andersom gebeurd dat natuurlijk ook. Dit doet hij/zij op basis van je functie, zelfvertrouwen, toon, woordkeuze, en professionaliteit. Beschouw jouw potentiële klant als een echte “rechter” die tegen je zegt: “Alles wat je zegt, kan en zal worden gebruikt om je te beoordelen”. Bellen is dus niet alleen een leuke uitdaging, maar ook daadwerkelijk leuk om je klant te begrijpen en een band op te bouwen.
Via de chat of e-mail krijg je moeilijk een idee hoe een bepaald persoon is en hoe je hem of haar het beste kunt aanspreken. Blijf je formeel, of merk je dat jullie leuke raakvlakken hebben waardoor je een grapje kunt maken? Aan de telefoon ben je op een aardige en meedenkende dienstverlener, maar wanneer jij jezelf niet goed in een e-mail verwoord kan men een vertekend beeld van jou krijgen. Wanneer dit zo is, kan het moeilijk zijn om deze te veranderen.
De eerste indruk is het belangrijkste en vaak allesbeslissend. Kies dus voor een telefoongesprek met social distancing en ervaar hoe leuk het is om weer normaal iemand te spreken!
Iedereen doet aan verkoop
Als bedrijf wil je zoveel mogelijk klanten spreken en deze zo goed mogelijk van dienst zijn. Tijd is geld = succesvol ondernemen. Wanneer je verkoopfunctie of een eigen onderneming hebt zit je in de ‘verkoop’, waardoor de telefoon onvermijdelijk is. Als manager of zzp’er wil je tenslotte je diensten kunnen aanbieden en omzet draaien, toch?
“Een telefoon is voor een verkopen en ondernemer wat een rekenmachine is voor een accountant – een onmisbare tool”.
Overweeg dit scenario: een potentiële klant stuurt jou een e-mail. Ze zegt dat ze op zoek is naar bepaald product, zoals bijvoorbeeld vaste VoIP telefonie. Na een halve dag over en weer e-mailen kom je tot de conclusie dat zij eigenlijk een heel andere oplossing nodig heeft, zoals een mobiele VoIP simkaart. Want tja, haar team en zij zijn veel buiten kantoor en onderweg naar hun klanten. Zij willen overal gratis intern kunnen bellen en bereikbaar zijn voor hun klanten.
Deze geweldige telefonie oplossing komt in dat geval als een verrassing, maar pas na een halve dag e-mailen. Elk bedrijf wil haar klanten goed en eerlijk informeren. Bovendien is het leuk om te weten met wie je zaken doet, toch?
Bellen is en blijft de beste en snelste manier om een band op te bouwen en informatie uit te wisselen. Als bedrijf kun je jouw gewaardeerde klant de juiste vragen stellen en zo een prachtige oplossing aanbieden door simpelweg vragen te stellen.
Ga ouderwets bellen, maar wel met de nieuwe VoIP oplossingen!
Beschouw telefoongesprekken niet als ‘simpele’ belletjes, maar zie een telefoongesprek als de beste communicatie tijdens social distancing. Probeer je zakelijke relaties en nieuwe potentiële klanten zo min mogelijk te e-mailen, maar juist te bellen.
Begin bellen tijdens social distancing weer te zien voor het is: de ideale kans om klanten te winnen.
————————————————————————————————————————————-
Klant worden bij VOIPZeker? Bereken snel je telefonie kosten online uit en stap binnen één werkdag over. Al ruim 11.000+ bedrijven gingen je voor en gebruiken dagelijks onze diensten. Wil je liever eerst advies inwinnen? Neem contact op met onze geweldige klantenservice via 088 – 066 0550 of stuur een e-mail naar info@voipzeker.nl. |