Top 6 misvattingen over VoIP
VoIP telefonie timmert flink aan de weg en wordt steeds populairder, dat moet ook wel aangezien grote telecom providers zoals KPN hebben gemeld te stoppen met het aanbieden van het sterk verouderde ISDN. Echter krijgen wij nog veel vragen van zakelijke klanten, meestal gebaseerd op misvattingen die te maken hebben met VoIP telefonie. VOIPZeker zet de meest voorkomende VoIP misverstanden voor je op een rijtje. Na het lezen zal je zien dat het reuze meevalt met de ‘’nadelen’’ van VoIP!
- Slechte geluids- en spraakkwaliteit
Veel mensen denken dat VoIP bellen een slechte geluids- en spraakkwaliteit oplevert. Meeste personen hebben alleen ervaringen met online telefoondiensten zoals Skype en WhatsApp, deze hebben inderdaad geen hoogstaand belkwaliteit. Hierdoor wordt overhaast de conclusie getrokken dat bellen met VoIP hetzelfde resultaat zal hebben. Het tegendeel is echter waar! Dankzij de digitale technologie levert VoIP over het algemeen betere (HD kwaliteit) geluids- en spraakkwaliteit op dan analoge verbindingen. Het enigste wat je hiervoor nodig hebt is een stabiele internetverbinding en juiste VoIP apparatuur, uiteraard allemaal te verkrijgen via VOIPZeker!
- Complexe en technische VoIP installatie
Het klinkt in eerste instantie als een hele klus, het veranderen van de telefonie infrastructuur in jouw bedrijf. Achteraf horen we bijna altijd van klanten dat het VEEL soepeler en sneller verliep dan ze hadden verwacht. Al onze toestellen zijn Plug&Play met autoprovisioning, dus vooraf al helemaal ingesteld door ons. Ook worden de updates automatisch opgehaald via onze servers, geen omkijken meer naar je apparatuur dus!
- VoIP is alleen te gebruiken via de PC
Het klopt dat VoIP in de begintijd voornamelijk werd gebruikt op de PC, maar dit is echter al lang geldeden achterhaald. Een tijdje geleden hadden we alleen internet op onze computers. Aangezien we nu altijd en overal internet hebben kunnen we VoIP bellen via diverse apparatuur, zolang deze verbonden is aan het internet. Wel is deze functie nog wel aanwezig in een aangepaste vorm. Door de click-to-call integratie van VOIPZeker kun je met een klik op je computer uitbellen met je vaste telefoon naar het geselecteerde nummer!
- Verlies van huidige bedrijfsnummer
Dat klopt natuurlijk niet. Sterker nog, het is verplicht voor providers om een nummerbehoud dienst aan te bieden. Mocht je dus overstappen van ISDN- of van een andere VoIP leverancier- naar een VoIP provider, is nummerbehoud altijd gegarandeerd. Uiteraard is een nieuwe nummer ook altijd mogelijk.
- VoIP is duur
VoIP telefonie is nieuwer en maakt gebruik van meer geavanceerde technologie ten op zichten van ISDN, maar dat betekent niet per se dat het ook duurder hoeft te zijn. VoIP telefonie is in de regel goedkoper dan traditionele telefonie. De maandelijkse kosten liggen namelijk een stuk lager dan bij traditionele telefonie, maar ook op gesprekstarieven valt een leuke besparing te doen. Uiteraard komt er bij een overstap naar VoIP bellen een eenmalige investering om het hoek kijken. Maar dankzij de maandelijkse kostenbesparing op je telefonie uitgaven, heb je deze investering meestal binnen een jaar terugverdient.
- VoIP is nieuw en staat nog in de kinderschoenen
Al is het redelijk recent populair geworden, de technologie bestaat al sinds 1990! Sindsdien heeft VoIP technologie zich ontwikkelt tot een echt volwassen technologie. Bang zijn voor allerlei ‘’kinderziektes’’ is dus onnodig. Hoe kunnen we dat zo zeker zeggen? Nou, inmiddels maakt 55% van de MKB in Nederland al gebruik van VoIP telefonie. En het gaat ze goed af 😉
Helder?
Was jij ook een van diegene die zich liet weerhouden om te overstappen naar VoIP door een van de bovenstaande misvattingen? Dan zal de informatie hierboven als muziek in je oren klinken. Je hoeft je dus over geen van deze misverstanden zorgen te maken. Neem vooral contact met ons op als je nog verdere vragen hebt. Als VOIPZeker brainstormen wij heel graag met onze klanten en bespreken we graag hoe wij jouw onderneming vooruit kunnen helpen. Je kunt ons bereiken via 088 – 066 05 50 of mail ons op info@voipzeker.nl!