Door de uitbraak van het coronavirus werkt het grootste deel van Nederland thuis. Technologieën zoals videobellen, chats en e-mailverkeer zijn onmisbaar en is communicatie nu belangrijker dan ooit. Het is gebleken dat problemen kunnen optreden bij bedrijven die hun teams niet voorzien van het juiste gereedschap. Wij geven vandaag tips om dit te vermijden en hoe je de productiviteit van thuiswerken kunt verhogen met oog op onderlinge communicatie.
Teams laten thuiswerken is het beste wat bedrijven kunnen doen om hun medewerkers te beschermen en tegelijkertijd omzet te blijven genereren. Om te blijven draaien is het belangrijk om de productiviteit van thuiswerken te verhogen en is goede communicatie van cruciaal belang voor elke organisatie.
Communiceer extra veel
Nu iedereen thuiswerkt kunnen werknemers geen informele gesprekken voeren bij de koffieautomaat of aan het bureau. Over-communicatie is nu heel belangrijk en verhoogt de productiviteit voor bedrijven die thuiswerken. Om te voorkomen dat de (over-)communicatie vooral over koetjes en kalfjes gaat is het verstandig om in de ochtend een online groepsmeeting of conference call te houden. Bespreek de belangrijke topics van de dag en deel onderling informatie uit. De voorkeur van communicatie gaat daadwerkelijk uit naar bellen, omdat dit helpt bij moeilijke en emotionele discussies. Wanneer je iemands stem hoort worden we eraan herinnert dat we allemaal mensen zijn en elkaar steunen tijdens het thuiswerken vanwege het coronavirus. Goede communicatie helpt om het bedrijf bij elkaar te houden.
Vertrouw je collega’s
Een groot deel van het succes van thuiswerken hangt af van de mate van vertrouwen die er onderling heerst. Niemand ontkent dat de hele wereld deelneemt aan het grootste thuiswerkexperiment ooit! Thuiswerken zal de komende tijd bewijzen dat je collega’s kunt vertrouwen en dat ze kunnen bijdragen aan het verhogen van de productiviteit van het bedrijf. Ondernemers en managers zullen merken dat het personeel onvoorstelbaar eerlijk zal zijn over wat zij wel en niet kunnen doen. Het vertrouwen is tenslotte erg belangrijk in de relatie tussen werkgevers en medewerkers. Zorg als werkgever ervoor dat je medewerkers elkaar vertrouwen zodat ze gelukkiger zijn en de productiviteit verhogen om de crisis te doorstaan en een betere samenwerking op te bouwen op langer termijn.
Communiceer veel met de IT-medewerkers
Een héél belangrijk knelpunt om de productiviteit te verhogen van bedrijven tijdens de uitbraak van het coronavirus is het gebruik van de juiste technologie. Veel bedrijven zijn in 2020 voor hun digitale infrastructuur nog steeds sterk afhankelijk en zelfs gebonden aan hun fysieke kantoorlocatie. Nu deze bedrijven hun IT-beleid en de procedures niet goed op orde hebben komen zij in serieuze (financiële) problemen. Zeker nu de maatregelen zijn aangescherpt en minimaal tot 28 april actief blijven.
Technologie is een grote uitdaging voor veel bedrijven, vooral op communicatief vlak. Bedrijven hebben namelijk verschillende regels en een eigen beleid voor het omgaan met bedrijfsinformatie en hardware zoals computers en telefoons. Door het thuiswerken worden bedrijven op de proef gesteld en is het van essentieel belang om je digitale infrastructuur op orde te hebben en veel te communiceren met de IT-afdeling. Zij zullen oplossingen aanreiken waardoor medewerkers kunnen thuiswerken.
Telefonie oplossinge en hardware
Bedrijven die gebonden zijn aan een fysieke telefooncentrale (ISDN 15 lijnen bijvoorbeeld) kunnen binnen één werkdag overstappen op VoIP telefonie en thuiswerken direct in gang zetten. Ook bedrijven die zakelijke telefonie bij een andere provider afnemen profiteren gegarandeerd van extra voordelen. Word klant en krijg toegang tot ongekend veel functionaliteiten die de bereikbaarheid van je bedrijf en de productiviteit van thuiswerken verbeteren. Een groot voordeel is dat je in de meeste gevallen je huidige telefoons kunt inzetten voor thuiswerken en fors gaat besparen op je maandelijkse telefoniekosten. Gebruik onze gratis kostencalculator en bereken je maandprijs.
Heb je vaste telefoons, DECT toestellen of headsets nodig? Bezoek dan onze webshop. Wij hebben een groot assortiment aan kwalitatieve VoIP- en internet producten. Vanwege het coronavirus raden wij aan contact op te nemen en te informeren naar de actuele levertijden.
Next-level thuiswerken? Informeer naar de VoIP op mobiele simkaart oplossing. Tegen een laag bedrag zorgeloos bellen en zonder applicatie bereikbaar zijn op zowel je vaste zakelijke nummer als privé.
Extra tip: Wel eens gehoord van white noise?
White noise betekent witte ruis en is een signaal waarvan het frequentiespectrum constant is. Het is het geluid dat te horen is als een (oude) tv geen signaal heeft. Het luisteren naar white noise zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren omdat deze het geluidsniveau niet omlaag brengt, maar ervoor zorgt dat je mensen moeilijker kunt verstaan. Hierdoor luister je minder naar geluiden en gesprekken om je heen, waardoor je je concentratie beter kunt behouden.
Uiteindelijk komt het grotendeels neer op effectief leiderschap en om de tijd en ruimte te geven om bedrijfsprocessen nader te bekijken. Steun elkaar en werk nauw samen met oog op de toekomst.
Voor meer vragen en advies neem je contact op met onze geweldige klantenservice via 088 – 066 0550. Vraag naar alle mogelijkheden van onze telefooncentrale. Wij wensen jou en je hele team alle gezondheid toe.
Bekijk ook
> Uitspraak overheid: thuiswerken door coronavirus
> Kies voor thuiswerken vanwege het coronavirus
> VOIPZeker coronanieuws – 5 tips voor thuiswerken