Heb je je wel eens afgevraagd hoe belangrijk een telefoongesprek is? Door het gebruik van de juiste telefooncentrale functionaliteiten en de klant goed te woord te staan, laat je zien hoe belangrijk ze voor je bedrijf zijn. Wij geven enkele tips om jouw klantenservice te verbeteren en de perfecte belervaring met VoIP te realiseren.
Telefonisch contact is onmisbaar
Telefonisch communiceren is een uitdaging en een kunst. Tijdens het gesprek kun je namelijk geen lichaamstaal en signalen oppikken. Goed contact met je klanten is dus enorm belangrijk om ze betrokken te houden bij je diensten en de relatie verder te ontwikkelen. Je wilt dan ook dat ze klant worden en blijven.
Hoe kun je dan je telefonische klantenservice verbeteren en klanten meer vertrouwen geven in een telefoongesprek? Wanneer je zakelijke VoIP telefonie binnen jouw organisatie gebruikt is een belangrijke vraag hoe je (huidige) belschema’s ervoor zorgen dat je van een “matige” belervaring naar een geweldige belervaring met VoIP gaat.
Een voorbeeld van transformatie is het wervingsproces van Apple. In plaats van vacatures met 100% technische vaardigheid te maken, hoefden sollicitanten slechts 10% technische vaardigheid maar 90% passie voor IT te hebben. Met onder andere deze insteek werd Apple het grootste technologiebedrijf en het eerste bedrijf van een biljoen dollar. Je zult dus wel begrijpen hoe belangrijk de juiste houding, vertrouwen en klantvriendelijkheid is.
Klantenservice verbeteren – tips
De grote vraag is: Hoe kun je de klantenservice verbeteren van jouw onderneming? De kans is groot dat je het afgelopen jaar of zelfs eerder de digitale transformatie (maak je al gebruik van desktop bellen?) al hebt omarmd. Mogelijk heb je al de juiste telefooncentrale functionaliteiten en tools tot je beschikking. Wanneer je dat nog niet hebt gedaan of hier juist verbetering in ziet, dan volgen hier enkele tips om je telefonische klantenservice te verbeteren:
- Zorg voor de telefonische verkoop/klantenservice training
- Gebruik VoIP functies zoals Fluisteren en Meeluisteren om je personeel te trainen
- Gebruik de juiste belscripts, maar personaliseer deze op basis van klantgegevens
- Stel belschema’s in met automatische openingstijden en zakelijke voicemails
- Stel aparte belschema’s op voor medewerkers, vooral bij accountmanagers die 1-op-1 klantscontact hebben
- Gebruik CRM-integraties en koppel je telefonie aan klantprofielen
- Verkort wachttijden, zodat klanten minder gefrustreerd zijn voordat zij een collega spreken
- Instrueer klanten met de juiste audioberichten, zoals een welkomstboodschap, wachtrij indicatie (er zijn nog 2 wachtenden voor u) en breng de klant op de hoogte dat hij/zij wordt doorverbonden
- Geef klanten via een keuzemenu de mogelijkheid om direct in contact te komen met de juiste afdeling en/of medewerker. Self-service wordt enorm gewaardeerd onder bellers
- Gebruik real-time statistieken en rapportages om je medewerkers en klantgedrag te analyseren en verbeteren
Een goedwerkend telefoonsysteem is onmisbaar in iedere organisatie. Het helpt gepassioneerde medewerkers te trainen en efficiënter te werken, met als doel om jouw klanten een geweldige belvaring met VoIP te geven. Informeer daarom goed bij je huidige provider over de mogelijkheden van bovenstaande tips.
Nu 1 maand gratis
Heb jij niet de juiste tools en VoIP functies tot je beschikking bij je huidige provider, of heeft jouw systeem hier geen mogelijkheden voor? Maak gebruik van onze actie en pak 1 maand gratis zakelijk bellen. Stap binnen 5 minuten over en start vandaag met bellen.
Bij VOIPZeker begrijpen wij als geen ander de waarde van effectieve telefoongesprekken. Deze dragen namelijk één op één bij aan de groei van jouw onderneming. Laat zien dat je jouw klanten begrijpt en speel direct in op hun wensen met goed ontworpen belschema’s. Bel ons voor gratis advies via 088 066 0550.