Ongewenste reclame en cold calling verboden

Ongewenste reclame en cold calling verboden
Rate this post

De regering is een consultatie gestart op 21 juni 2019 en heeft  besloten om “cold calling’ aan te pakken. Door de verandering in de Telecommunicatiewet worden ongewenste reclame en het zogeheten ‘cold calling’ verboden. VOIPZeker brengt jou als één van de eersten op de hoogte wat dit besluit voor gevolgen heeft.

Iedereen heeft het wel een keer meegemaakt. Je ploft met een koud drankje heerlijk op de bank neer na een dag hard werken. Je trekt net je schoenen uit en legt je voeten op de poef of tafel. Trrrinnnngg, je telefoon gaat: Beller – Anoniem. Ja hoor, een bedrijf belt jou op jouw 06-nummer en wil jou verleiden tot een overstap of verkoop. Pfff, vervelend! Na 5 minuten heb je het gesprek eindelijk afgekapt en krijg je de optie om het nummer te laten opnemen in het Bel-Mij-Niet-Register (blacklist). De verandering van de telecommunicatiewet gaat hier verandering in brengen.

Wijziging Telecommunicatiewet
De nieuwe regels zorgen ervoor dat ‘cold calling’ en ongewenste reclame verboden wordt. Bij “cold calling’ worden mensen telefonisch door bedrijven benaderd waar zij geen relatie mee hebben. Door de nieuwe wetgeving moeten bedrijven expliciet toestemming vragen om te mogen bellen, te e-mailen of te faxen. Een belangrijke verandering is dat een voor-aangevinkt vakje voor een nieuwsbrief of reclame niet meer is toegestaan. Natuurlijke personen (particulieren en zzp’ers) moeten ‘verplicht’ een menselijke handeling verrichten om hier akkoord voor te geven. Je moet dus zelf het vakje aanvinken of een slider opzij trekken. Doe je dit niet, dan mogen bedrijven jou dus ook nooit meer ongewenst opbellen of ongewenste reclame en nieuwsbrieven sturen. Een enkele uitzondering waarin je wél gebeld mag worden, is als een bedrijf jouw nummer via een bekende tussenpersoon heeft verkregen en schriftelijk bewijs kan leveren dat hij/zij jouw nummer met goedkeuring heeft doorgegeven.

Een andere verandering is dat bedrijven en callcenters niet meer anoniem mogen bellen. Veel particulieren en zzp’ers vinden het vervelend om door een anoniem nummer gebeld te worden en hebben mede door overmatige cold calling hier een minder leuke ervaring aan overgehouden. Zo kan je altijd zien vanaf welk nummer je gebeld wordt. Indien je daar geen toestemming voor hebt gegeven, kan je over het nummer en bedrijf een klacht neerleggen bij de ACM. De ACM kan vervolgens besluiten om een boete op te leggen of om het nummer terug te vorderen.

Natuurlijke personen en bedrijven krijgen de kans om tijdens de consultatie hun men mening te geven over de wijziging in de Telecommunicatiewet. Na de consultatie zal het kabinet met een voorstel komen en zal de Eerste en Tweede kamer het besluit maken of ongewenste reclame en cold calling verboden wordt. Naar verwachting kan het nog enkele maanden tot maximaal enkele jaren duren voordat hier een definitief besluit over zal worden gemaakt en de regels ingaan voor de Telecommunicatiewet ingaan. Nederland is niet helemaal op eigen initiatief met het wetvoorstel gekomen. De nieuwe ePrivacy-richtlijn vanuit de Europese Commissie stuurt namelijk ook aan op opt-in-regels voor telecommarketing. Momenteel is nog geen definitieve richtlijn, maar zodra deze van kracht is krijgen alle Europese lidstaten regels als deze.

De nieuwe wetgeving van de telecommunicatie is alleen van kracht voor landen binnen Europa, aldus de EER (Europese Economische Ruimte). Wil je weten welke landen onderdeel zijn van de EER? Bekijk dan deze pagina en lees jezelf goed in. VOIPZeker houd jou op de hoogte wanneer de wetgeving officieel van kracht is. Schrijf je in voor 

VOIPZeker Blacklist oplossing
Voor degenen die ongewenste reclame vervelend vind en nu de tussentijds oplossing wilt, verzoeken wij over te stappen naar VOIPZeker. Met onze software kan je zelf een zogeheten blacklist aanmaken in jouw online telefooncentrale. Zo kun je zelf bepalen door welke bedrijven je niet meer benaderd kunt worden. Indien je nog geen VoIP-technologie gebruikt: het is wettelijk verplicht dat je vóór 1 september 2019 moet overstappen van ISDN naar VoIP. Wordt nu klant van VOIPZeker en bespaar flink op je maandelijkse telefoonkosten en geniet van onze veelzijdige functionaliteiten met het gemakt dat je bent gewend.

Sluit direct een VoIP-account af of vraag vrijblijvend informatie aan via 088 – 066 0550 of stuur een e-mail naar info@voipzeker.nl.

Search
Recente berichten
Volg ons

Inschrijven voor nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws van VOIPZeker, VoIP telefonie en tech.

Blije klant

VoIP telefonie berekenen