Zo’n 1,3 miljoen Nederlandse eenmanszaken krijgen vóór 1 januari 2020 een nieuw btw nummer uitgereikt. De Belastingdienst komt hiermee met een alternatief voor het BSN nummer (Burgerservicenummer). VOIPZeker is er natuurlijk weer op tijd bij en herinnert jou aan deze wijziging.
De Autoriteit Persoonsgegevens drong er al langer op aan dat het gebruik van het BSN nummer in het btw-identificatienummers onwenselijk is. Alle eenmanszaken vermelden het btw nummer op hun facturen en website, waardoor het risico rond identiteitsfraude toeneemt en de privacy verminderd. Dit ligt privacygevoelig en is onrechtmatig. Staatssecretaris Snel schrijft in een brief aan de Tweede Kamer blij te zijn met het voorgestelde alternatief die de privacy van de ondernemers beschermt en tegelijkertijd de heffing van de belasting verzekert.
Om de heffing van de btw niet in gevaar te brengen zal er een nieuw ICT-systeem worden ingevoerd, dat het gebruik van de nieuwe btw nummers mogelijk maakt. Dit moet een structurele oplossing bieden voor het nummerprobleem in de privacywet. De identiteit van de ondernemer kan namelijk achterhaald worden door het BSN nummer op te zoeken die in het btw nummer vermeld staat. Omdat dit systeem nog in ontwikkeling is, komt er een factuurvariant die de periode overbrugt tot het nieuwe systeem gerealiseerd wordt. Deze gaat de btw nummers controleren en verwerken en zal vóór 1 januari 2020 beschikbaar zijn.
Wanneer je een eenmanszaak hebt en een webwinkel runt, kun je nu al stoppen met het vermelden van het btw nummer op jouw website. Normaal gesproken is het verplicht je btw nummer te vermelden en houdt de Autoriteit Consument & Markt hier toezicht op. Omdat eenmanszaken een nieuw btw nummer zullen ontvangen geeft de ACM geen prioriteit aan handhaving en stellen zij zich coulant op. Om problemen te voorkomen kun je het btw nummer controleren op je website.
De Belastingdienst blijft nog wel werken met op het BSN nummer-gebaseerde interne systemen, omdat het BSN nummer voor de interne verwerking van de overheid bedoeld is. Het nieuwe btw nummer is voor extern gebruik en wordt bij contacten met de systemen van de Belastingdienst automatisch gelinkt naar het oude btw nummer. Zo kunnen de interne verwerkingen bij de Belastingdienst vlekkeloos verlopen.
Voor de Nederlandse eenmanszaken betekent het dat zij in het najaar een nieuw btw nummer zullen ontvangen en deze administratief correct moeten verwerken. Ook zal men aanpassingen op de website en visitekaartjes moeten maken en zullen leveranciers van administratieve software ook hun systemen moeten aanpassen om met het nieuwe btw nummer overweg te kunnen.
Hoewel de verandering in 2018 al bekend was, willen wij van VOIPZeker graag met jouw onderneming meedenken en attenderen wij jou hier vanzelfsprekend nogmaals op. Voor bestaande VOIPZeker-klanten en ondernemers die voor 1 januari 2020 klant bij ons worden, geldt dat het btw nummer in jullie online portaal account voor die tijd moet worden gewijzigd. Wees dus alert en voer de wijzigingen tijdig door! Kom je er niet uit of wil je je btw nummer controleren? Twijfel er dan niet aan om contact op te nemen met één van onze experts en bel naar 088 – 066 0550 of stuur een e-mail naar info@voipzeker.nl.
Bekijk ook
> ISDN stopt – Waarom stopt ISDN?
> ISDN stopt – Wat moet ik met mijn huidige telefonie?
> ISDN stopt – 5 redenen voor overstappen