De landelijke telefoonstoring van gisteren heeft voor KPN klanten voor veel problemen gezorgd. Heel zorgwekkend was dat 112 urenlang niet bereikbaar was. NL Alert had een alternatief nummer doorgegeven maar deze bleek in eerste instantie achteraf niet correct te zijn. Dit bleek het telefoonnummer te zijn van de tiplijn van de Telegraaf. Daarnaast bereikte het eerste NL alert niet alle gebruikers. NS personeel kon niet met elkaar communiceren waardoor dit storing veroorzaakte bij de NS, met als gevolg dat er treinen uitvielen en vertraging opliepen. Noodnummers voor gas- en stroomstoringen werkten niet en zelfs pinautomaten van Nederlandse winkels waren onbruikbaar door de landelijke storing.
Omdat Nederland nog maar enkele grote telecomproviders kent, die steeds onafhankelijker zijn geworden van minder partijen, zijn de klanten van KPN toch erg kwetsbaar geweest. Tijdens de storing moesten hulpdiensten zoals de politie zelf improviseren om toch bereikbaar te zijn. Zo werd men gedwongen gebruik te maken van Social Media kanalen zoals Whatsapp, Twitter en Messenger. De politie, ambulance en brandweer werd de straat opgestuurd, zodat mensen tijdens de landelijke storing alarm bij hun konden slaan. De oorzaak van de landelijke telefoonstoring is nog niet bekend en wordt nog verder onderzocht.
Bekijk hier de reactie van politiewoordvoerder Ed Kraszewski
Storingen kunnen voorkomen, maar een cruciale lijn als 112 hoort altijd bereikbaar te zijn. De back-up verbinding zou ervoor kunnen zorgen dat gesprekken kunnen blijven plaatsvinden. VOIPZeker had als onafhankelijke provider in deze zaak geen mogelijkheden om haar klanten toch met 112 te laten bellen, omdat het nummer van 112 bij KPN staat. Ondanks het feit dat VOIPZeker zelf geen storing had, konden ook klanten van VOIPZeker de 112 dienst niet bereiken. Een zorgelijke zaak. VOIPZeker kon dan ook niets anders dan afwachten en wachten tot KPN haar problemen had opgelost.
Wij hopen uiteraard dat er door deze landelijke telefoonstoring bij KPN geen onnodige slachtoffers zijn gevallen en leven met het publiek mee die zijn zorgen uitte over de situatie.
We staan open voor alle opmerkingen en vragen. Je kunt ons bereiken via 088 – 066 0550. Uiteraard zijn wij ook bereikbaar via info@voipzeker.nl of start eenvoudig een chat met één van onze collega’s via onze website.