Hosted VoIP of een eigen VoIP centrale
Dat VoIP telefonie de toekomst heeft en daarbij ook nog een besparing en meer functionaliteiten biedt staat vast. Je hebt dan ook nog 2 keuzes bij VoIP Hosted VoIP of een eigen VoIP centrale.
Hosted VoIP
- Flexibiliteit
VoIP groeit mee met je bedrijf zonder dat je direct hoge investeringen hoeft te doen. Het enige dat je nodig hebt is een extra VoIP account en een VoIP toestel. Omdat we niet werken met langlopende contracten kun je maandelijkse je abonnement ook downgraden.
- Locatie onafhankelijk
Ieder VoIP toestel registreert zichzelf op het Hosted VoIP platform. Overal waar je internet hebt kun je dus bellen en gebeld worden met VoIP. Zo ben je dus ook thuis of onderweg bereikbaar op een vast telefoonnummer.
- Lage eenmalige investering
Bij Hosted VoIP is de fysieke telefooncentrale overbodig en bespaar je hier dus enorm op. Uiteraard heb je nog wel VoIP toestellen en headsets nodig. De toestellen worden voor geconfigureerd en zijn plug-and-play. Dit beteken dat je de installatie ook zelf kunt doen. Ook hier heb je een besparing op de eenmalige kosten.
- Geen onderhoud noodzakelijk
Omdat de Hosted VoIP op de servers in het datacenter draaien hoef je zelf ook geen updates of upgrades uit te voeren. Je hebt ook geen hardware matige uitbreidingen
- Eenvoudige en krachtige portaal
Vanuit onze online portaal kan je alle wijzigen in je belplan en abonnement aanpassen en inzien.
- Hogere maandlasten
In vergelijking met de traditionele ISDN aansluitingen is Hosted VoIP voordeliger in de maandelijkse en gesprekskosten. Bij organisaties met meer dan 5 werknemers kan het rekensommetje voordeliger uitpakken als je naar een eigen centrale gaat. Uiteraard moet je dan het beheer en onderhoud hierin meerekenen.
Eigen VoIP centrale
- Lage maandelijkse kosten
Door de eenmalige aanschaf van de VoIP centrale betaal je niet meer maandelijkse voor iedere gebruiker. Dit in tegenstelling tot Hosted VoIP.
- Hoge eenmalige investering
De aanschaf van een eigen VoIP centrale brengt vaak enkele duizenden euro’s aan hardware en licentie kosten met zich mee. Hierdoor is deze oplossing pas interessant als je meer dan 5 gebruikers hebt. Om het daadwerkelijke bedrag uit te rekenen moet je per geval inventariseren.
- Hogere onderhoudskosten
Een VoIP centrale wordt met enige regelmaat opnieuw geüpdatet. Mocht je willen uitbreiden of gebruik willen maken van nieuwe functionaliteiten moet je ook nog updaten. Hier zit vaak een onderhoudscontract aan vast en als je het in eigen beheer wil doen moet je daar weer uren voor reserveren en mensen opleiden.
Conclusie
Het is duidelijk dat beide VoIP centrales voor- en nadelen hebben. De Hosted VoIP is zeer eenvoudig in gebruik en brengt minder eenmalige kosten met zich mee. Telefonie is vaak van essentieel belang maar men is er niet mee bezig. Wil je volledig ontzorgd worden dan is Hosted VoIP de beste keuze.
Organisaties die kiezen voor een eigen VoIP centrale kiezen voor een lange termijn investering. Zij hebben vaak ook de mankracht en kennis in huis om deze zelf te beheren.
De uiteindelijke keuze valt met een goede inventarisatie.