Hoe stel ik mijn modem op de juiste manier in voor VoIP telefonie?

5/5 - (1 vote)

Stel je modem en firewall goed in voor VoIP telefonie

Voor het gebruik van VoIP telefonie is een stabiele internetverbinding van levensbelang. Een internet verbinding is eigenlijk altijd hetzelfde. Alleen de internetprovider die het levert maakt het verschil. De grote internet providers leveren vaak een eigen modem. Deze modems hebben vaak een eigen firmware en deze biedt weinig ruimte om de instellingen aan te passen. En als deze er wel is dan heb je geen zekerheid voor de toekomst omdat de providers regelmatig updates uitvoeren die alles weer ontregelen. De oplossing hierbij is vaak het vervangen van het modem door een modem met meer configuratie vrijheid zoals een Draytek.

Uit de praktijk weten we dat de onderstaande modems vaak problemen geven op VoIP;

  • Speedtouch/Thomson
  • Experiabox
  • ZyXel
  • Copperjet
  • Ubee
  • Technicolor

 

Een firewall is een stukje software dat je bedrijfsnetwerk beschermt tegen misbruik van buitenaf. Denk hierbij aan hackers, virussen, spyware, spam of een DDOS aanval. Bij gebruik van VoIP telefonie is het van belang om ook de firewall instellingen aan te passen. Zodat er een stabiele verbinding wordt gerealiseerd en haperende gesprekken worden voorkomen. De volgende instellingen moet je

Om te kunnen bellen met VoIP telefonie moeten er een aantal poorten op de firewall ingesteld worden. Dit is noodzakelijk omdat anders het VoIP verkeer wordt geblokkeerd. Om bij verbindingsproblemen er zeker van te zijn dat uw firewall geen telefoongesprekken blokkeert, kun je het beste de volgende poorten open;

SIP: 5060-5090 / TCP en UDP

RTP: 10000 – 20000 / UDP

 

Quality of Service (QoS) is de verzamelnaam voor de technieken die ervoor zorgen dat telefonieverkeer op een netwerk gegarandeerde bandbreedte krijgt toegewezen. Hierdoor beïnvloedt het overige internetverkeer de VoIP telefoongesprekken niet.

Normaal gesproken is er op een netwerk voldoende bandbreedte aanwezig voor VoIP telefonie en overige data. Het is mogelijk dat er al veel dataverkeer wordt gegenereerd binnen het interne netwerk. Dit gebeurt veel bij bijvoorbeeld bedrijven in de grafische sector of bij bedrijven met meer dan 20 werkplekken. In zo’n geval is het zeker aan te raden om telefonieverkeer voorrang te gaan geven binnen het bedrijfsnetwerk. Professionele (managed) netwerkswitches en routers kunnen zo ingesteld worden dat de telefoniepakketjes gegarandeerd bandbreedte krijgen

Meer info over QoS en VOIP kun je hier lezen.

 

NAT staat voor Network Address Translating en is een techniek die in alle routers terug te vinden is. NAT zorgt ervoor dat een router altijd een uniek IP(v4)-adres kan toekennen aan een apparaat dat verbinding wil maken met het internet. Alle met internet verbonden apparaten moeten namelijk over een IP-adres beschikken om met elkaar te communiceren. Als een apparaat geen IP-adres toegekend krijgt, kan het in feite niets beginnen.

Wanneer een router één enkel IP adres aanmaakt, zorgt Network Address Translation (NAT) ervoor dat er voor elke computer of VoIP telefoon een verschillend IP adres wordt aangemaakt. Veel storingen van VoIP telefonie zijn terug te voeren op een slechte implementatie van NAT in een router. Wil je een perfect werkende zakelijke VoIP oplossing, dan is het verstandig om te investeren in een goede router en implementatie van NAT.

Vooral in kleinere netwerken staat er achter het modem/router van de Internetprovider een tweede NAT router geplaatst. Twee NAT routers achter elkaar is voor VoIP telefonie niet gewenst. Er bestaat een kans dat er na verloop van tijd zeer vreemde problemen ontstaan met de gesprekken. In zo’n situatie is het best om de NAT routerfunctie van het modem uit te zetten.

Meer info over VoIP en Nat kun je hier lezen.

 

SIP ALG, oftewel SIP Application Layer Gateway, is een speciaal stukje software in NAT (Network Address Translation) routers. Deze software probeert de problemen die NAT veroorzaken in samenwerking met SIP op te lossen. Helaas maakt SIP-ALG vaak meer kapot dan het oplost.

Het is daarom van groot belang dat SIP ALG word uitgezet in de router. Gebeurt dit niet dan ontstaan er allerlei rare problemen waarbij het account zich niet kan registreren of er niet mee gebeld kan worden (of soms zelf zaken als eenzijdige audio etc).

Kan je SIP ALG niet uitzetten op je router dan kan je als alternatief poort 5090 gebruiken om dit te omzeilen.

Je kunt hier meer lezen over SIP ALG.

 

Hulp!

Is alles dat je nu gelezen abracadabra dan helpen we je uiteraard graag met de juiste instellingen.

 

Search
Recente berichten
Volg ons

Inschrijven voor nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws van VOIPZeker, VoIP telefonie en tech.

Blije klant

VoIP telefonie berekenen