113 bandopname verplicht voor providers

113 bandopname verplicht voor providers
Rate this post

Veel mensen met zelfmoordgedachten die de hulplijn van 113 Zelfmoordpreventie proberen te bereiken, bellen het verkeerde nummer. De verwarring ontstaat door de naam waardoor mensen automatisch 113 bellen, terwijl het officiële telefoonnummer 0900-0113 is. VOIPZeker klanten die vanaf heden 113 bellen horen automatisch een bandopname en worden hiermee geïnformeerd over het correcte nummer (0900-0113).  Op 1 november is voor providers in Nederland een 113 bandopname verplicht.

De naam 113 Zelfmoordpreventie doet mensen denken dat het telefoonnummer ook daadwerkelijk 113 is. Helaas is niets minder waar en is dit nummer buiten gebruik. De afgelopen maand is er in een korte tijd een tweede zelfmoord slachtoffer gevallen die kort daarvoor tevergeefs het verkorte nummer 113 belde. 

De Tweede Kamer en het kabinet zijn van mening zijn dat het telefoonnummer 113 ook daadwerkelijk de crisislijn moet worden voor mensen met zelfmoordgedachten. Momenteel is het nummer nog steeds 0900-0113, wat tot een hoop verwarring leid. De verantwoordelijke staatssecretarissen Mona Keijzer (Economische Zaken) en Paul Blokhuis (Volksgezondheid) zullen de komende tijd de nodige stappen zetten om deze verandering proberen door te voeren.

“Wie 113 Zelfmoordpreventie wilt bereiken, moet bellen naar 0900-0113 (dus niet het verkorte 113)”

Tijdelijke oplossing VOIPZeker
Volgens 113 Zelfmoordpreventie doen ieder jaar zo’n 100.000 mensen een poging tot zelfmoord. Het is daarom ontzettend belangrijk dat hier gehoor wordt gegeven en er actie wordt ondernomen. VOIPZeker heeft inmiddels conform de voorwaarden van COIN (samenwerking Nederlandse aanbieders van elektronische netwerkdiensten en -netwerken) een bandopname geïmplementeerd. Wanneer VOIPZeker klanten het nummer 113 bellen horen zij een automatische bandopname en worden zij geïnformeerd dat zij het telefoonnummer 0900-0113 moeten bellen. Het bericht wordt zowel in het Nederlands als in het Engels afgespeeld, met een zo groot mogelijke reikwijdte als streven. Wij hopen dat niemand hiermee te maken krijgt.

113 bandopname verplicht voor providers
Alle aanbieders zijn verplicht vanaf 1 november 2019 een bandopname te implementeren voor haar klanten. Alle bellers die 113 bellen moeten door middel van eenzelfde bandopname worden geïnformeerd dat zij 0900-0113 moeten bellen. COIN verzoekt providers zich te houden aan haar voorwaarden om de uniforme melding te implementeren, en niet anders. 

Belangrijk is te weten dat providers haar bellers niet rechtstreeks mogen doorverbinden naar het verkorte 113 van 113 Zelfmoordpreventie, maar alleen een informerende rol mogen spelen middels de bandopname. Ook mogen bedrijven 113 niet meer gebruiken als een intern doorschakelnummer voor een desbetreffende collega of afdeling.

VOIPZeker hoopt dat iedereen goed en wel is en probeert zo nu en dan toch een glimlach op het gezicht van mensen te kunnen toveren. Wij hopen dat men stil staat bij dit artikel en hopen wij dat alle kleine beetjes helpen. Heb je vragen of wil je gewoon even je verhaal kwijt, neem dan contact op via 088 – 066 0550 of stuur een e-mail naar info@voipzeker.nl

Bekijk ook

> Medewerkers trainen door direct meeluisteren
> Overstappen met nummerbehoud
> Pas op voor Wangiri fraude

Search
Recente berichten
Volg ons

Inschrijven voor nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws van VOIPZeker, VoIP telefonie en tech.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Blije klant

VoIP telefonie berekenen