Als je naar de klantenservice van een bedrijf of instantie belt, krijg je niet altijd direct een medewerker aan de lijn. Je krijgt een bandopname te horen met de mededeling dat er nog 4 wachtenden voor je zijn. Bedrijven willen het wachten zo aangenaam mogelijk maken met wachtmuziek. Wat is nou de beste wachtmuziek voor bedrijven?
Werkt wachtmuziek nou echt?
Bedrijven kunnen een willekeurig opgenomen geluid vanuit hun telefooncentrale afspelen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat bellers minder snel ophangen bij wachtmuziek dan bij stilte. Een van de problemen met wachtmuziek voor telefoon is dat bepaalde genres inmiddels eigen verwachtingen hebben geschapen bij de bellers. Zo leggen sommige mensen met een nummer van the Beatles sneller een link naar een wachtmuziek, dan met een nummer van Beyoncé.
Luister hier naar één van de meest gebruikte wachtmuziek aller tijden – Opus No 1.
Wat is nou de beste wachtmuziek voor bedrijven?
Bijna iedereen is gek op pannenkoeken, maar het kan zo maar zijn dat jij ze niet lust. Waar ligt dit aan? Het antwoord is simpel: smaken verschillen. VOIPZeker heeft verschillende soorten wachtmuziek. Maar dat is niet alles! Wij hebben ook de mogelijkheid om zelf je eigen wachtmuziek te uploaden in jouw telefooncentrale. Houd er wel rekening mee dat je niet zomaar elk gewenst nummer mag gebruiken. Je moet namelijk wel rechtenvrije muziek gebruiken, of wachtmuziek aanschaffen waarvan de rechten zijn afgekocht. Je kunt een licentie afsluiten bij Buma Stemra.
Kortom: voor elke muzieksmaak hebben wij de geschikte wachtmuziek. Een kleine tip: houd rekening met jouw klantenkring of publiek, want niet iedereen houdt bijvoorbeeld van techno of Metallica. Zorg ervoor dat jouw wachtmuziek aansluit bij jouw organisatie en klantenkring.
VOIPZeker geeft nog een paar tips
■ Wissel niet om de paar seconden of minuten van wachtmuziek. Houd 1 of 2 nummers aan.
■ Speel een informatieve boodschap af tussen de wachtmuziek door. Verwijs je klant door naar jouw website of breng ze op de hoogte van nieuwe producten.
■ Laat tussendoor een standaard tekst horen zoals “alle medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Nog een ogenblik geduld a.u.b.”.
■ Wees uniek en kies voor wat anders dan een standaard wachtmuziek – De klant legt de link naar jouw bedrijf op het moment dat hij de muziek elders hoort.
Onze klantenservice adviseert je graag bij het kiezen van de juiste wachtmuziek. Neem contact op via 088 – 066 0550 of stuur een e-mail naar info@voipzeker.nl. Wil je weten hoe je de beste wachtmuziek kunt instellen in jouw telefooncentrale? Bekijk dan deze FAQ-pagina.
Bekijk ook
> Wachtmuziek aan de telefoon?
> FAQ – Hoe kan ik het beste wachtmuziek inzetten?