Wanneer je een bedrijf runt, is de kans groot dat je vaste telefoniediensten afneemt. Op een gegeven moment overweeg je een upgrade of een volledig nieuw zakelijk telefoonsysteem. Als onderdeel van dit proces vraag jij je waarschijnlijk af: “Hoeveel telefoonlijnen heb ik nodig voor mijn bedrijf?” De term “telefoonlijn” komt eigenlijk niet meer voor in hedendaagse VoIP telefonie, maar laten wij samen kijken hoe wij deze vraag anders formuleren en de juiste antwoorden vinden.
Wat is een zakelijke telefoonlijn?
De term “telefoonlijn” dateert terug uit de oude dagen van analoge telefoonsystemen. Voor veel mensen bekend als ISDN-tijdperk. Destijds werd het gebruikt om, vrij letterlijk, een fysieke koperdraad (of telefoonlijn) te beschrijven die een telefoonsignaal droeg. In die tijd heeft een bedrijf misschien honderden fysieke lijnen die het gebouw binnenkomen, omdat elke persoon met een telefoon een eigen lijn nodig heeft.
Tegenwoordig gebruiken wij in de wereld van VoIP-telefoons die geen fysieke lijnen nodig hebben, de term ‘telefoonlijn’ bestaat eigenlijk niet meer. Met VoIP technologie kun je namelijk zoveel gesprekken tegelijkertijd ontvangen en voeren als je zelf fysiek aankunt. Omdat oude ISDN-gebruikers het begrip “telefoonlijn” gewend zijn, leggen wij waarom het begrip niet meer wordt gebruikt en wat je wél moet weten voor de aanvraag van VoIP telefonie voor jouw bedrijf.
Begrijpen wat een “zakelijke telefoonlijn” voor jou betekent
Wanneer je de vraag beantwoord: “Hoeveel telefoonlijnen heb ik precies nodig voor mijn bedrijf?” is het is belangrijk om duidelijk te zijn over de behoeften van jouw bedrijf. Een IT-er, een directeur van een groot bedrijf en zzp’er hebben immers allemaal verschillende ideeën over de definitie van een zakelijke telefoonlijn.
In VoIP telefonie praten wij over gebruikers, die wij koppelen aan telefoontoestellen, desktops en softphone clients. Met jouw bedrijfsplan en doelen in gedachten, volgen hier enkele manieren waarop je een “telefoonlijn” in jouw bedrijf kunt aanwijzen i.c.m. VoIP telefonie.
Aantal werknemers
Heeft elk van jouw medewerkers, of een specifieke afdeling van jouw medewerkers, toegang tot een eigen telefoon nodig? Dan kun je het aantal “lijnen” baseren op het totaal aantal medewerkers (ook wel VoIP gebruikers genoemd) die moeten kunnen bellen. Deze berekening kun je gebruiken voor zowel vaste telefoons, als voor Vast op Mobiel telefonie.
Vast op Mobiel telefonie is i.c.m. VOIPZeker simkaart of een softphone app.
Aantal telefoons
Wanneer je op jouw kantoor vaste telefoons wilt gebruiken, kan het aantal vaste telefoons dat je in totaal nodig hebt, worden gebruikt om het aantal lijnen aan te geven. Bijvoorbeeld, 5 vergaderruimtes met elk een vaste telefoon, worden dan beschouwd als 5 “telefoonlijnen”.
Heb jij nieuwe vaste telefoons nodig? Bekijk hier ons vaste telefonie assortiment.
Aantal zakelijke telefoonnummers
Voor bedrijven met meerdere vestigingen zou je elk kantoor – elk met een eigen telefoonnummer – in principe als een telefoonlijn kunnen beschouwen. Wanneer jouw bedrijf één kantoor heeft maar bereikbaar is door verschillende telefoonnummers te kiezen, kan elk van deze nummers als een lijn worden beschouwd. Wanneer je een VoIP telefonie oplossing kiest is het wel belangrijk om rekening te houden met het aantal toestellen waarop een telefoongesprek binnenkomt. Je kunt namelijk 1 kantoor met 1 telefoonnummer hebben, maar kan het gesprek binnenkomen bij 5 medewerkers (op 5 vaste telefoons).
VOIPZeker levert verschillende telefoonnummers, zoals een regionaal– en 085-nummer. Bekijk hier welke zakelijke telefoonnummers wij hebben, kies ze zelf uit, bestel en ga binnen 5 minuten live.
Aantal gelijktijdige oproepen
Een enkele inkomende- of uitgaande oproep kan als een “telefoonlijn” worden beschouwd, wat betekent dat een telefoonlijn “in gebruik” is (je bent namelijk met iemand aan het bellen). In dit geval kan het maximale aantal gelijktijdige inkomende- en uitgaande telefoongesprekken dat jouw bedrijf op een bepaald moment tegelijkertijd afhandelt, worden gebruikt om het aantal lijnen te bepalen dat je nodig hebt. Voorbeeld: Wanneer jouw callcenter mogelijk 50 inkomende en / of uitgaande oproepen tegelijk kan voeren, heeft jouw bedrijf 50 lijnen nodig.
Wanneer je veel gelijktijdige gesprekken afhandelt, raden wij aan contact op te nemen met onze support afdeling om gratis advies in te winnen.
Hoeveel “lijnen” heb jij nodig?
Wat beschouw jij na het lezen van dit artikel precies als telefoonlijn? Het begrip telefoonlijnen is verandert en staat eigenlijk in verbinding met het aantal gebruikers, medewerkers en toestellen. Per toestel heb je een gebruikersaccount nodig i.c.m. een online telefooncentrale. Klaar om de vraag anders te formuleren en te antwoorden: “Hoeveel gebruikers heb ik nodig voor mijn bedrijf?”
Beantwoord voor jezelf deze vraag om een goede beslissing te maken voor wat jouw bedrijf nodig heeft aan telefonie. Stel jezelf ook vragen als: Heb jij speciale functies nodig hebt zoals een slim keuzemenu, openingstijden of wachtmuziek? Heb jij behoefde aan een robuust telefoonsysteem dat communiceert met meerdere vestigingen? Ben jij vaak op kantoor en wil jij bereikbaar blijven op je vaste telefoonnummer via je mobiele telefoon?
Aantal lijnen/gebruikers berekenen
Vergeet natuurlijk niet om gebruik te maken van de epertise van de VoIP provider. Wanneer je advies of begeleiding nodig hebt, dan zal VOIPZeker altijd klaar staan om jou te helpen om jouw behoefden te begrijpen. Bel ons op 088 066 0550.