Search

Failover of SRV-record ondersteuning voor trunks

Om er voor te zorgen dat we altijd gesprekken kunnen afleveren op jouw trunk hebben we ondersteuning voor SRV records gemaakt. Zo kun je een failover situatie creëren.

Alternatieve oplossing VoIP beltarieven

Een SRV-record is een DNS record voor jouw domeinnaam waaronder je meedere serveradressen kunt opgeven. Je kunt zo de trunk verwijzen naar 1 hostname, bijvoorbeeld sip.jouwdomein.nl. Het SRV record bevat 1 of meerdere adressen van de server die de gesprekken moet gaan ontvangen.Een SRV-record bevat ook nog meer informatie, zoals bijvoorbeeld de prioriteit en het poortnummer.

Voorbeeld SRV opbouw

HostnameTTLPriorityWeightPortValue
_sip._udp.sip.jouwdomein.nl.864001015060server1.jouwdomein.nl.
_sip._udp.sip.jouwdomein.nl.864002015060server2.jouwdomein.nl.
_sip._udp.sip.jouwdomein.nl.864005015060server3.jouwdomein.nl.

Je kunt hier zien dat het gesprek bij 3 verschillende servers afgeleverd kan worden.

1. Als eerste wordt server server1.jouwdomein.nl met prioriteit 10 geprobeerd, als deze niet binnen 3 seconden een reactie geeft wordt de volgende server geprobeerd.

2. Daarna wordt server server2.jouwdomein.nl met prioriteit 20 geprobeerd, als deze niet binnen 3 seconden een reactie geeft wordt de volgende server geprobeerd.

3. Daarna wordt server server3.jouwdomein.nl met prioriteit 50 geprobeerd, als deze niet binnen 3 seconden een reactie geeft wordt de verbindings poging gestaakt en zal het gesprek mislukken.

Je hebt ook de mogelijkheid om dezelfde server op een ander poortnummer te proberen.

Normaal gesproken worden bij een meerdere servers die een gelijke prioriteit hebben, de inkomende verbindingen verdeeld over de servers, volgens de Weight waarde in het SRV record. Wij hebben op dit moment nog geen ondersteuning voor load-balancing via de weight waarde. Je mag dan ook maar 1 server per prioriteit aangeven in de DNS configuratie.

Zoals altijd staan we altijd voor je klaar voor assistentie bij het configureren van jouw telefonie.

Vragen? Wij helpen graag!

Wil je meer weten over de voordelen van VoIP van VOIPZeker en wil je advies over hoe onze diensten jouw bedrijfsvoering kunnen optimaliseren? Aarzel dan niet en neem contact op met experts via 088 – 066 0550 of stuur een e-mail naar info@voipzeker.nl.

Leg je wensen bij ons neer en wij geven direct advies op maat, wel of geen klant van VOIPZeker. Wij zijn gespecialiseerd in oplossingen voor zzpérs, MKB- en grote bedrijven. Ben je er al uit, dan kun je hier je eigen VoIP pakket samenstellen.
user_06.png
Vragen?

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel? Bel ons op 088 066 0550 of stuur een e-mail naar info@voipzeker.nl.

Klant worden

Ben je na het lezen overtuigd van onze oplossingen? Word direct klant en ga binnen 5 minuten live. 

Toch een collega spreken?

Kom je er niet helemaal uit of ben je benieuwd naar onze diensten? Bel onze klantenservice op 088 066 0550 of stuur een e-mail naar helpdesk@voipzeker.nl.