Na een onderzoek van de IGZ en NPCF is eerder ook al gebleken dat de bereikbaarheid van huisartsenpraktijen tijdens kantooruren onvoldoende is. Dit komt onder andere door de toegenomen zorgvraag en de toegenomen behoefte van patiënten aan informatie en contact. Een andere belangrijke oorzaak is de verandering in het takenpakket van de assistente.
Goede telefonische bereikbaarheid bestaat uit een technisch en organisatorisch element. Door simpelweg meer lijnen of toestellen te plaatsen ben je niet beter bereikbaar. Ook de inzet van extra personeel is niet altijd de oplossing en is vaak ook nog eens kostbaar. Een nieuwe telefonieoplossing voor de huisartsenpraktijk zal samen met huisarts moeten worden ingericht. Het uitgangspunt moet de noodzaak van betere bereikbaarheid voor de patiënt zijn.
Door het vervangen van de traditionele telefoon centrale op locatie door hosted VoIP verhoog je de productiviteit en flexibiliteit. Je krijgt toegang tot een Online portaal waar je gemakkelijk zelf wijzigingen aan je bereikbaarheid kunt instellen. Of het nu het wijzigen is van het keuzemenu, doorschakelen naar een andere locatie of het inspreken van een vakantiemelding. De ingesproken receptenverzoeken worden als mp3 bestand opgeslagen en verzonden naar de email.
De conclusie is dat bereikbaarheid van de huisartsenpraktijk ook extra zorg nodig heeft. Simpelweg online een offerte aanvragen en overstappen is geen optie. Een goede inventarisatie en een goed gesprek met de huisarts en de assistenten is van essentieel belang. Alleen zo kun je de bereikbaarheid voor je patiënten verbeteren.