Wat zijn de verschillen tussen analoge telefonie, ISDN telefonie en VoIP?
Veel bestaande ISDN klanten vragen zich terecht af wat de voordelen en verschillen zijn met VoIP.
Het begint met de goeie oude analoge telefoonlijn, ook wel POTS genoemd. Op een analoge lijn kun
je één telefoonnummer koppelen en je kunt ook maar één telefoongesprek voeren. Deze wordt
voornamelijk nog gebruikt bij mensen thuis, voor alarm installaties of als back up bij ISDN.
ISDN staat voor Integrated Services Digital Network. ISDN is eigenlijk de opvolger van het analoge
bellen. Met ISDN is het mogelijk om een telefooncentrale aan te sluiten en meerdere gesprekken
tegelijk te voeren. Je hebt de keuze uit verschillende abonnementen ISDN-2, ISDN-15 en ISDN-30
waarbij het getal staat voor het aantal gelijktijdige gesprekken.
VoIP staat voor ‘Voice over IP’ vertaald naar het Nederlands; ‘Spraak over Internet (Protocol)’;.
Anders gezegd is dit een gesprek voeren over het Internet. Bij VoIP heb je geen beperking in het
aantal gesprekskanalen. Omdat je ook niet met een fysieke telefooncentrale te maken hebt hoef je
bij uitbreiding van functionaliteiten niet te investeren in nieuwe apparatuur.