Internet aansluiten
- Modem
- UTP Kabel
- Telefoonkabel
- Telefoonstekker
Checklist voor het installeren
- Om het DSL Modem aan te sluiten op het elektriciteitsnet is een 230 Volt stroomaansluiting nodig. Controleer of er een stopcontact in de buurt is. Let op! De afstand tussen het modem en het ISRA punt mag nooit langer zijn dan 50 centimeter.
- Als je de ministekkers goed aansluit hoor en voel je een klik. Hoor je geen klik, haal de stekker dan eruit en sluit deze opnieuw aan.
- Heb je langere UTP Kabel nodig gebruik dan alleen cat5 of cat6 UTP kabels. Deze zijn algemeen verkrijgbaar in de betere computer zaak of online webshops.
- Het modem is Plug and Play en alle configuratie instellingen staan er al in. Zorg dat je voor de zekerheid toch het document hebt met alle inlog gegevens.
- Het is handig om een PC of Laptop bij je te hebben om eventuele instellingen van het modem te controleren.
Stap 1 – Isra Punt
Het Isra punt is het eerste aansluitpunt waar u zelf iets kan aansluiten of inpluggen, opgeleverd door KPN of destijds PTT. Met aansluiten wordt ook bedoelt een kabel doorknippen en er zelf stekkertjes aanknijpen.
Een isra punt kan bij DSL een echt Isra punt in de meterkast, kruipruimte dan wel gang of woonkamer zijn, maar ook een wandcontactdoos. Meestal bevind het Isra punt zich in de meterkast. Tot ongeveer 1980 plaatste de PTT het Isra punt zo dicht mogelijk bij de straat. Het Isra punt kan ook omschreven worden als de scheiding tussen het telefoonnet en de DSL apparatuur bij u thuis.
Op deze plekken kunt u doorgaans het Isra punt vinden:
- Meterkast
- Kruipruimte
- Woonkamer
- Gang
- Of het punt in huis het dichtste bij de straat, bijvoorbeeld onder de vensterbank.
Hieronder een aantal voorbeelden van hoe een Isra punt eruit kan zien.
Isra-doosje type 1
Aansluitdoosje zonder RJ11 aansluiting. Is te herkennen aan een klein kapje wat de klant eraf kan/mag halen waarop een telefonie kabel aangesloten kan worden.
Bij dit type is het noodzakelijk om te knippen in de bestaande kabel. Neem geen risico en bestel hiervoor een monteur!
Isra-doosje type 2
Aansluitdoosje is eenvoudig te herkennen aan de twee RJ11 aansluitingen. Er zit geen kabeltje met ministekker aangesloten op het ISRA doosje: Steek de ministekker van het kabeltje in het linker aansluitpunt van het ISRA doosje.
Er zit wel een kabeltje met ministekker aangesloten op het ISRA doosje:
· Haal de bestaande ministekker uit het ISRA doosje.
· Steek de nieuwe ministekker van het kabeltje in de uitgang van het ISRA doosje dat je los gemaakt hebt.
Let op! Mocht je modem straks niet werken, probeer dan het rechter aansluitpunt.
Lasdop
Ronde koker die eenvoudig te herkennen is aan de dikke kabel die erin gaat en een kleine kabel richting wandcontactdoos aan de andere kant.
Bij dit type is het noodzakelijk om te knippen in de bestaande kabel. Neem geen risico en bestel hiervoor een monteur!
· Steek deze telefoonstekker in de wandcontactdoos.
Meervoudig Isra punt
In grotere gebouwen of verzamelgebouwen is vaak een meervoudig Isra punt aanwezig. Om de oplevering van de DSL verbinding te vergemakkelijken wordt tijdens de aanvraag de lijn getest en gelabeld door de KPN. Hierdoor weet je precies op welk ader paar je internet verbinding geleverd zal worden. Je kan deze met de geleverde puncher/drukker (deze wordt nu in het Zwart geleverd) in het Isra punt drukken. Bij twijfel kan je het beste een monteur bestellen voor de installatie.
Stap 2 – Aansluiten DSL modem
Sluit het DSL modem aan op de telefoonaansluiting
- Pak de kabel van je telefoonaansluiting zoals je die in Stap 1 gereed hebt gemaakt.
- Steek de kabel met ministekker uit de hoofdaansluiting in het aansluitpunt [DSL/ADSL/Internet] van het ADSL modem.
Let op! De afstand tussen het modem en het ISRA punt mag nooit langer zijn dan 50 centimeter.
Sluit het DSL modem op het elektriciteitsnet
- Met de bijgeleverde stroomadapter (power) sluit je het DSL modem aan op het elektriciteitsnet.
- Zet het DSL modem aan met behulp van de aan/uit knop, deze vind je aan de achterzijde.
- Kijk of het lampje ‘Power’ oplicht; brandt het niet, controleer dan of je de stroomadapter goed hebt aangesloten.
- Kijk of het lampje ‘DSL’ oplicht als teken dat het DSL modem goed is aangesloten op het DSL netwerk.
- Na enige tijd begint het lampje continu te branden. Brandt het ‘DSL’ lampje niet, controleer dan of de stappen 1 en 2 goed zijn uitgevoerd en de kabeltjes correct zijn aangesloten of neem contact op met de technische dienst.
Let op! Druk nooit zomaar op de reset knop van je modem.
Vragen? Wij helpen graag!
Leg je wensen bij ons neer en wij geven direct advies op maat, wel of geen klant van VOIPZeker. Wij zijn gespecialiseerd in oplossingen voor zzpérs, MKB- en grote bedrijven. Ben je er al uit, dan kun je hier je eigen VoIP pakket samenstellen.
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel? Bel ons op 088 066 0550 of stuur een e-mail naar info@voipzeker.nl.
Ben je na het lezen overtuigd van onze oplossingen? Word direct klant en ga binnen 5 minuten live.
Toch een collega spreken?
Kom je er niet helemaal uit of ben je benieuwd naar onze diensten? Bel onze klantenservice op 088 066 0550 of stuur een e-mail naar helpdesk@voipzeker.nl.